Natuurhulpcentrum Opglabbeek - Week 4 - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Stephanie Punte - WaarBenJij.nu Natuurhulpcentrum Opglabbeek - Week 4 - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Stephanie Punte - WaarBenJij.nu

Natuurhulpcentrum Opglabbeek - Week 4

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

30 Januari 2015 | België, Opglabbeek

30/01/2015

De eerste maand van 2015 is alweer bijna om en dat houdt in dat ik hier nu al bijna 4 weken stage loop! Naarmate ik hier langer ben merk ik dat ik steeds zelfstandiger aan het werk ben. Heel fijn, maar ik merk dat ik toch nog redelijk vaak bevestiging zoek omdat ik zeker wil weten dat ik niks verkeerd doe. Mijn stage die ik in mijn eerste jaar in Rotterdam heb gelopen bij Vogelklas Karel Schot lijkt nu toch zijn vruchten af te werpen; het grootste deel van de patiëntjes hier zijn namelijk vogels. Dat maakt dat ik mij ook wat zekerder en “vakbekwamer” voel dan wanneer ik met bijvoorbeeld een vos te maken krijg.

Om nog even terug te blikken op de diertjes waar ik het vorige week over had; Kwak de eend van het kanaal is helaas uit zichzelf overleden, maar hé, 18 jaar oud is een mooie leeftijd! Het juveniele zwaantje heeft het helaas ook niet mogen redden, naast de beschadiging bij het gewricht bleek helaas ook een pees beschadigd te zijn waardoor ze nooit meer zou kunnen lopen.

Afgelopen week was een hele wisselende week met aardig wat dieren die we dus helaas hebben moeten inslapen, maar ook heel wat –voor mij nog nieuwe – gevallen. Zo kwamen er twee bosuilen binnen die in schoorstenen hadden binnengezeten. De uiltjes waren zo zwart als roet (zie nou, zwarte piet is geen racisme ;) ), en voor het roet op en tussen de veertjes te verwijderen is een hele simpele oplossing; föhnen!
Ook kwam er begin deze week een vos binnen met zeer waarschijnlijk een verlamming in zijn voorpoten. Toen ik op zijn eerste dag de IC binnenkwam wist ik nog niet dat hij in het kamertje ernaast zat, maar de geur was overduidelijk! Omdat een deel van de vossen hier vossenlintworm bij zich draagt was bescherming en hygiëne heel belangrijk. Om eventuele eitjes van de lintworm uit de vacht van het vosje te verwijderen werd hij vandaag gewassen. Dat was wel heel bijzonder.

Gisteren (29/01) kwam het eerste jonge haasje binnen. Waarschijnlijk nog maar een paar dagen oud! Het grappige aan haasjes is dat ze dus helemaal ‘compleet’ worden geboren, oogjes open, dikke vacht en nageltjes en al, maar nog wel heel klein  Helaas was het geluk om het jonge prulletje maar van korte duur, vanochtend was ze namelijk al overleden. Wellicht was er al iets mis met haar, of was ze door een kat gepakt, who knows. Maar dat is de realiteit hier, niet alle diertjes kunnen gered worden.

De afgelopen paar dagen zijn er ook weer diertjes vrij gelaten, en dat blijft toch altijd het leukste van dit werk. Twee vogeltjes heb ik zelf mogen vrijlaten; een pimpelmeesje en een (vlaamse) gaai. Gaai besloot mij nog even te bedanken met een hap in mijn vinger.. ;) Ach, liefdesbeetjes ben ik na mijn stages met al die verschillende diersoorten wel gewend!

Voor het chinese hamstertje Charlie waar ik het in mijn eerste blog over had heb ik inmiddels een huisje voor gevonden! Volgende week mag hij waarschijnlijk al mee naar zijn nieuwe huisje bij een jongedame hier in België! Stiekem vind ik het nog steeds jammer dat ik hem niet zelf mee naar huis kon nemen. Maar dat zou niet eerlijk zijn tegenover hem als ik volgend jaar continu weg ben. Ik ga hem ook wel een beetje missen als hij volgende week wordt meegenomen, maar ik ben heel blij voor hem dat hij een baasje krijgt! 

Deze stage blijkt voor mij niet zomaar een stage, onverwachts is dit namelijk zoveel meer. Mijn stagebegeleider B. (ja, daar gaan we weer met de afkortingen :P ) heeft mij in de afgelopen weken namelijk zóveel meer geleerd. Veganisme, dierenrechten, het broeikaseffect; B. lijkt wel een onuitputtelijke bron van informatie  En dankzij al die informatie ben ik mijn eigen levensstijl in een ander daglicht gaan bekijken. Een documentaire die ik afgelopen week in mijn vrije tijd keek (Cowspiracy) heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Dwingen kan ik jullie niet, maar jullie aanraden om deze documentaire te kijken wil ik zeker! Het lijkt me ook heel interessant om jullie gedachten hierover te horen.

Ik begin nu steeds meer te wennen aan de avonden alleen hier; films, series, documentaires en muziek helpen mij wel de avonden door. Ook heb ik deze week mijn gitaar meegenomen om eens te beginnen met leren. Maar hé dat valt tegen! Natuurlijk zijn mijn kleine handen niet in mijn voordeel, ik vraag me af of ik ooit alle akkoorden ga kunnen spelen.. Afgelopen weekend heb ik ook mijn spiegelreflex camera meegenomen zodat ik aankomend weekend, wanneer ik hier blijf, wat foto’s zou kunnen maken van alle vogels en de omgeving. Helaas is de oplader thuis blijven liggen en is de batterij ook niet geheel toereikend meer. Helaas pindakaas, volgende week beter! Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

“Traveling is a brutality. It forces you to trust strangers and to lose sight of all that familiar comfort of home and friends. You are constantly off balance. Nothing is yours except the essential things – air, sleep, dreams, the sea, the sky – all things tending towards the eternal or what we imagine of it.” – Cesare Pavese

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 10523

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 31 December 2015

Mexico

06 Januari 2015 - 14 Maart 2015

Natuurhulpcentrum

03 Februari 2014 - 15 April 2014

Bolivia - Making my dream reality

12 Januari 2014 - 26 Januari 2014

The Gambia - Eco & Wildlife 4.3

Landen bezocht: