Voorbereidingen voor Mexico - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Stephanie Punte - WaarBenJij.nu Voorbereidingen voor Mexico - Reisverslag uit Wijchen, Nederland van Stephanie Punte - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen voor Mexico

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

10 Juli 2015 | Nederland, Wijchen

Nog een paar weekjes en dan begint mijn nieuwe avontuur; Mexico!

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver; na een succesvolle examenstage bij het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek (haha, ik was daar niet weg te slaan ;) ) had ik mijn volledige opleiding afgerond en was mijn diploma binnen. Het zeuren over de NS, het Nederlandse weer en de onderwijsomstandigheden op mijn school; allemaal verleden tijd.

Voordat ik begon aan mijn eindstage was ik al een tijdje aan het nadenken over mijn toekomst; doorstuderen, een betaalde baan zoeken of eerst meer ervaring opdoen. Mogelijkheden genoeg! Helaas was doorstuderen door het besluit van de Nederlandse Overheid niet echt meer een optie voor mij; ik leen niet graag geld, ook niet voor zoiets belangrijks. Teruggaan naar Bolivia heb ik ook nog overwogen, maar de 'kwaliteit' van kennis woog voor mij helaas niet op tegen de kosten die ik zou moeten maken om daar vrijwilligerswerk te kunnen doen.

Opvangcentra zijn er genoeg, helaas zijn er maar weinig opvangcentra die vrijwilligers tegen kost en inwoning kunnen aannemen. Vrij logisch natuurlijk aangezien de meeste opvangcentra op donaties draaien.

Toen ik enkele vacatures tegenkwam op primate infonet besloot ik mijn kansen te wagen. Niet geschoten is altijd mis toch? Een stuk of 5 vacatures sloten aan bij mijn toekomstbeeld. Op twee vacatures besloot ik te reageren; een daarvan in Congo voor het Jane Goodall Institute. Dat was misschien iets te hoog gegrepen, en het screeningproces was heel zorgvuldig, al werden mijn gegevens wel doorgestuurd naar de verantwoordelijke van het project ter plekke, zover kwam ik dus wel!

Mijn reactie op de tweede vacature heb ik met bibberende handjes zitten schrijven; deze sloot namelijk PERFECT aan bij mijn toekomstbeeld. De vacature was namelijk voor een onderzoeksassistente om mee te werken in een onderzoek naar brulapen in Mexico. Rehabilitatie van wilde dieren is een ding, maar om uiteindelijk een significante bijdrage te kunnen leveren aan een rehabilitatiecentrum dat zich ook bezighoudt met re-integratie vind ik het ook belangrijk dat ik enige kennis heb over het uitvoeren van een onderzoek en het verwerken van data. Daarbij zijn brulapen geen slechte keuze voor mij om mee te beginnen; enige voorkennis is al aanwezig en het zijn prachtige dieren. Om dit maal in hun natuurlijke omgeving te kunnen zijn maakt dit nóg leuker. Hun natuurlijke omgeving.. wat zullen we daar eens over zeggen.. Mexico. Zegt dat nog niet genoeg? Regenwouden, watervallen, een totaal ander klimaat dan Nederland en prachtige flora en fauna.

In mijn dromen ben ik er al bijna, in realiteit is het nog 18 nachtjes slapen. Enkel een laatste rabiësvaccin staat nog tussen mij en mijn vertrek naar Mexico op 29 juli. School was een ding, maar dit is het echte werk. Leuke verhalen over groepssamenstellingen en babypoep zullen er helaas niet van komen, maar hopelijk kan ik jullie vermaken met verhalen over mijn pogingen tot het spreken van Spaans en het integreren in de Mexicaanse cultuur. Tot snel!

  • 12 Juli 2015 - 00:01

    Ron Punte:

    Ik ben supertrots op je. Ook hier ga je weer een succes van maken. Ik verheug me alweer op de mooie verhalen en foto's.

  • 16 Juli 2015 - 18:16

    Anne Van Der Zwaan:

    Ha Stephanie,
    Uit je eerste beschrijving over de voorbereidingen, proef ik al dat je er heel veel zin in hebt.
    Het klinkt heel avontuurlijk, maar gezien je ervaringen in Bolivia en de verslagen die ik daaarover mocht lezen, denk ik, dat het echt iets voor jou is. Maar hoezo geen babypoep, het onderzoek is toch niet alleen theoretisch. Er worden toch ook baby brulapen beboren in hun natuurlijke omgeving? Ik wens je in elk geval, ten eerste een hele goed reis, een veilige aankomst en een soepele, goede kennismaking met de onderzoeksgroep.
    Groetjes, Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

“Traveling is a brutality. It forces you to trust strangers and to lose sight of all that familiar comfort of home and friends. You are constantly off balance. Nothing is yours except the essential things – air, sleep, dreams, the sea, the sky – all things tending towards the eternal or what we imagine of it.” – Cesare Pavese

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 10567

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 31 December 2015

Mexico

06 Januari 2015 - 14 Maart 2015

Natuurhulpcentrum

03 Februari 2014 - 15 April 2014

Bolivia - Making my dream reality

12 Januari 2014 - 26 Januari 2014

The Gambia - Eco & Wildlife 4.3

Landen bezocht: